Roetfilter voor een beter milieu

Roetfilter voor een beter milieu
en minder beperkingen voor milieuzones

In steeds meer grote steden wordt het een probleem om met een oudere camper die op diesel rijdt, de stad in te kunnen. Soms hanteert men het systeem jaartal; als de camper ouder is dan 2001 of in sommige steden 2000, dan mag je de stad niet in. In andere gebieden hanteert men een vervuilingsnorm en dan ligt het eraan in welke categorie de auto valt. Als je dan bedenkt dat elke regio of land weer eigen criteria en soms een eigen sticker hanteert, dan is het niet moeilijk te bedenken dat je straks niet meer door je voorruit kunt kijken dankzij alle mogelijke milieu en tolstickers. Europa, doe je werk en zorg dat er eenduidigheid komt!

Roetfilter
Een roetfilter op je oudere camper kan er voor zorgen dat je met je camper in ieder geval minder beperkingen hebt. Door het plaatsen van een retrofit roetfilter, kan een oudere camper een “upgrade” maken van een gele of in sommige gevallen een rode, naar de groene milieu sticker. Een roetfilter plaatsen heft een aantal inrijdbeperkingen op en plaatsing is zeker winst voor het milieu.
Wie alleen in Nederland met de camper rijdt, heeft wat de milieuzones betreft nog niet zoveel aan het filter omdat hier vooral jaartalmaatstaven gebruikt worden. Dan doe je het alleen voor het milieu. In Duitsland telt een roetfilter zeker mee en kregen veel Duitse autobezitters zelfs subsidie als ze een filter lieten aanbrengen. Deze subsidie is inmiddels gestopt.

Wanneer roetfilter plaatsen
Om antwoord te krijgen op deze vraag moet je eerst kijken welke sticker de camper nu heeft of zou moeten hebben. In Nederland is de vermelding van de milieuklasse nog niet verplicht. Kijk op de website www.milieusticker.nl. Voordat u naar de betaalpagina gaat kunt u zien in welke categorie uw camper valt.
Wanneer je camper een goedgekeurde filter van BT Industrial heeft ingebouwd, gaat deze omhoog op de milieuladder. Van categorie rood naar groen (2 stappen ) en van categorie geel naar groen. Ga je naar Duitsland, c.q. de Duitse milieuzones, dan dien je wel de Umweltplakette op je voorruit te hebben. De goedkeuring en gespecificeerde rekening dienen als bewijs bij de aanvraag.

Het filter
Bij het CRT-systeem (continu regenererende techniek) horen geen sensoren en inspuiting van brandstof of andere toevoegingen. Montage is eenvoudig, alleen het eerste deel van de uitlaat wordt vervangen. De onderdelen passen precies. Als eerste komt de CRT-katalysator op z’n plaats, dan het roetfilter, een SMF-filter (sinter metaalfilter) dat de roetdeeltjes verwerkt. Er is geen tegendruk in het systeem en er gaat geen vermogen verloren. Dit roestvrijstalen uitlaatsysteem gaat 250.000 km mee. De bypassfilter verwerkt 50 tot 60% van de roetdeeltjes die door katalysator en filter gaan. De rest verlaat via de bypass de uitlaat uit.
Hoewel het bypassfiltersysteem niet alles tegenhoudt, voldoet het wel ruimschoots aan de wettelijke eisen en ontving het zelfs een Duitse milieuprijs.
Afhankelijk van merk en type kost een roetfilter tussen de
€ 1.300,00 en € 1.750 voor een EURO 3 camper en tussen de
€ 1.700,00 en 2.350,00 voor een EURO 2 Camper. Prijzen zijn inclusief montage, certificatie en BTW.

Informatie
BT Industrial: www.btindustrial.nl
Regelgeving Europa: http://nl.urbanaccessregulations.eu